INTEGRITETSPOLICY
All personlig information om dig behandlas i enlighet med svensk och europeisk lagstiftning – EU:s allmänna dataskyddsförordning ”GDPR” gäller från och med 25 maj 2018.
Vi eftersträvar en hög nivå av skydd för den personliga integriteten. Denna integritetspolicy förklarar hur Hotel Solutions i Stockholm AB samlar in och använder dina personuppgifter samt dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
1.VEM ÄR PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Hotel Solutions i Stockholm AB org. nr 556896-6674, Stockholmsvägen 70 , 181 42 Lidingö , inklusive dotterbolag, är personuppgiftsansvarig vad gäller behandlingen av de personuppgifter du lämnar i samband med kontakt med något av våra hotell samt därtill knutna tjänster. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor via e-post info@dialoghotels.se
2. VAD ÄR EN PERSONUPPGIFT
All slags information som är direkt eller indirekt hänförlig till en fysisk person som är i livet utgör en personuppgift. Exempel kan vara namn, kontaktuppgifter, personnummer, kontonummer, kundnummer, etc. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör behandling av personuppgifter oavsett om det sker automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, lagring, registrering, sortering, bearbetning, överföring eller radering av uppgifterna.
3. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande integritetsskyddslagstiftning. Detta innebär att behandlingen från och med 25 maj 2018 sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning ”GDPR” samt kompletterande nationell lagstiftning om integritetsskydd.
4. INSAMLING OCH BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Insamling och annan behandling av dina personuppgifter kan ske i kontakt med något av våra hotell eller när du i övrigt använder våra tjänster i anslutning till din vistelse, i kontakt direkt med oss och i samband med bokning/betalning under och efter din vistelse.
Behandling av dina personuppgifter vidtas av oss i den utsträckning det är nödvändigt för att fullgöra avtal där du är part och för att genomföra åtgärder på din begäran innan sådant avtal ingås. Ett avtal kan ingås om du beställer någon av våra tjänster, exempelvis bokning av hotellvistelse.
Därutöver vidtas behandling av dina personuppgifter då det är nödvändigt för att fullgöra rättslig förpliktelse (t.ex. för att fullgöra skyldighet i förhållande till t.ex. Skatteverket, Polis- och Kronofogdemyndighet avseende bokföring.)
I de fall där du lämnat uttryckligt samtycke genom vilket du godtagit att Hotel Solutions i Stockholm AB utför viss behandling av personuppgifter för ett eller flera specifika ändamål, utgör sådant samtycke rättslig grund för den behandlingen av dina personuppgifter i det fallet. Om ditt samtycke efterfrågas kommer du i sådana fall att få särskild information om den behandling det avser och vad godkännande innebär.
I den utsträckning Hotel Solutions i Stockholm AB behandlar personuppgifter utöver vad som är nödvändigt för att fullgöra avtal, rättslig förpliktelse och i avsaknad av uttryckligt samtycke, så sker sådan behandling med stöd av en intresseavvägning där Hotel Solutions i Stockholm AB identifierat ett ändamål som rör ett berättigat intresse för vilket behandling av personuppgifter är nödvändig och där Hotel Solutions i Stockholm AB efter noggrant övervägande funnit att dina intressen eller grundläggande rättigheter och friheter i sammanhanget inte väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter. Hotel Solutions i Stockholm AB har berättigade intressen av att bedriva marknads- och kundanalys, att ta fram underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling samt statistik och av bedriva direktmarknadsföring. Ifall där personuppgifter behandlas inom ramen för sådan verksamhet så utgör en intresseavvägning rättslig grund för den personuppgiftsbehandling som är nödvändig för de ändamål som rör dessa berättigade intressen.
5. LAGRINGSTID
Hotel Solutions i Stockholm AB lagrar dina personuppgifter så länge du är kund hos oss, d.v.s. under hela den tid då avtal mellan dig och Hotel Solutions i Stockholm AB är gällande. När kundrelation och avtal upphör, lagras dina personuppgifter därefter i 12 månader om du är privatperson och 24 månader om du representerar ett företag. Denna behandling sker med stöd av en intresseavvägning där Hotel Solutions i Stockholm AB har ett berättigat intresse av att spara dina uppgifter för att underlätta vidare kontakt. Hotel Solutions i Stockholm AB bedömer i denna del att dina intressen eller grundläggande rättigheter och friheter inte väger tyngre än detta berättigade intresse.
6. VILKA PERSONUPPGIFTER BEHANDLAS
Hotel Solutions i Stockholm AB behandlar endast de personuppgifter om dig som är relevanta för det eller de ändamål enligt vilka uppgifterna samlats in. Den information som kan komma att samlas in är t.ex. uppgifter om namn, adress, telefonnummer, e-postadress, förvalt språk, användarhistorik, information om ditt resesällskap, bokningspreferenser, betalningar, anställning, krav på särskild diet, krav på handikappanpassning.
7. ÄNDAMÅL FÖR BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Hotel Solutions i Stockholm AB samlar in personuppgifter för olika ändamål. Vilka personuppgifter som samlas in och hur de samlas in beror på hur du kommer i kontakt med oss och vilka tjänster du utnyttjar.
Hotel Solutions i Stockholm AB använder personuppgifter för att:
Administrera, tillhandahålla, utveckla och underhålla de hotelltjänster Hotel Solutions i Stockholm AB erbjuder under sina varumärken.
Bearbeta dina bokningar och beställningar,kontakta dig via SMS, mobila applikationer eller e-post eller för att avisera om din bokningsstatus eller information som ansluter till din bokning före, under och efter din vistelse.
Diagnostisera fel, optimera bokningsteknik och för att kunna kontakta dig i händelse av problem med en bokning eller utförandet av de tjänster Hotel Solutions i Stockholm AB tillhandahåller.
Personuppgifterna som behandlas i enlighet med ändamålen ovan kan främst behandlas med hänsyn till att det är nödvändigt för att fullgöra avtal där du är part och för att genomföra åtgärder på din begäran innan sådant avtal ingås. Om personuppgifterna därutöver behandlas (alltså även om det inte är nödvändigt för att fullgöra avtal) kan behandling stödjas främst på en intresseavvägning där Hotel Solutions i Stockholm AB identifierat ett ändamål som rör ett berättigat intresse för vilket behandling av personuppgifter är nödvändig – och där Hotel Solutions i Stockholm AB efter noggrant övervägande funnit att registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter i sammanhanget inte väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter.
I enlighet med tillämplig integritetslagstiftning behöver Hotel Solutions i Stockholm AB efterfråga ditt samtycke för att:
Individualisera kommunikationen med dig avseende våra tjänster t.ex. genom att skapa en profil för dig och skicka erbjudande som passar din profil som användare av de tjänster Hotel Solutions i Stockholm AB tillhandahåller.
Analysera statistik och användarbeteenden rörande de tjänster Hotel Solutions i Stockholm AB tillhandahåller.
Öka din nytta och upplevelse av våra tjänster på andra vis vi tror du skulle uppskatta, eller marknadsföra tjänster och produkter, direkt eller indirekt.
8. VAR HOTEL SOLUTIONS I STOCKHOLM AB LAGRAR OCH ÖVERFÖR DINA PERSONUPPGIFTER
Hotel Solutions i Stockholm AB använder underleverantörer t.ex. för drift av IT-system och personuppgifter kan därför komma att överföras till eller via dessa underleverantörer. Våra underleverantörer behandlar då dina personuppgifter endast för Hotel Solutions i Stockholm ABs räkning, i enlighet med våra instruktioner och endast efter att de undertecknat ett personuppgiftsbiträdesavtal enligt tillämplig lag, för att Hotel Solutions i Stockholm AB ska kunna säkerställa en lämplig skyddsnivå för dina personuppgifter. När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka Hotel Solutions i Stockholm AB har samlat in informationen. Hotel Solutions i Stockholm AB kontrollerar alla personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de kan lämna tillräckliga garantier avseende säkerhet och sekretess.
9. SKYDD OCH GALLRING AV PERSONUPPGIFTER
Hotel Solutions i Stockholm AB har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot t.ex. förlust, manipulation eller obehörig åtkomst. Hotel Solutions i Stockholm AB anpassar kontinuerligt våra säkerhetsåtgärder till den fortlöpande tekniska utvecklingen.
Hotel Solutions i Stockholm AB använder IT-system för att skydda tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig behandling. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
10. ANDRA APPLIKATIONER/WEBBSIDOR
I Hotel Solutions i Stockholm ABs tjänster kan det förekomma länkar till andra applikationer och/eller webbsidor som inte kontrolleras av Hotel Solutions i Stockholm AB. Denna Integritetspolicy är endast tillämplig på ditt användande av de tjänster Hotel Solutions i Stockholm AB tillhandahåller. Hotel Solutions i Stockholm AB ansvarar inte för innehållet i länkade applikationer/webbsidor och den behandling av Personuppgifter som eventuellt görs av ägare eller operatörer av länkade webbsidor.
11. KORRIGERA, BEGRÄNSA OCH GRANSKA DINA PERSONUPPGIFTER
Hotel Solutions i Stockholm AB kommer att, på din begäran eller när Hotel Solutions i Stockholm AB upptäcker det, korrigera, begränsa eller radera felaktig eller ofullständiga personuppgifter.
Du har rätt att särskilt invända mot behandling av dina personuppgifter som utförs i direktmarknadsföringsändamål.
Du har även rätt att utan kostnad begära ett utdrag som visar vilka personuppgifter om dig som behandlas. Begäran om utdrag görs skriftligen till Hotel Solutions i Stockholm AB, Hotel Solutions i Stockholm AB org. nr 556896-6674, Stockholmsvägen 70 , 181 42 Lidingö. E-post: info@dialoghotels.se och ska innehålla uppgift om ditt namn, postadress, telefonnummer, e-postadress (som använts i kommunikation med Hotel Solutions i Stockholm AB). Utdraget sänds till din folkbokföringsadress inom en månad från det att ansökan inkommit till Hotel Solutions i Stockholm AB.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till ytterligare behandling av dina Personuppgifter genom att kontakta Hotel Solutions i Stockholm AB, Hotel Solutions i Stockholm AB org. nr 556896-6674, Stockholmsvägen 70 , 181 42 Lidingö, E-post: info@dialoghotels.se, varpå Hotel Solutions i Stockholm AB kommer att förhindra sådan information från att fortsätta behandlas. Du görs dock uppmärksam på att återkallande av samtycke inte påverkar behandling som redan har skett eller behandling som får göras utan samtycke.
Om Hotel Solutions i Stockholm ABs rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till Hotel Solutions i Stockholm AB överförda till en annan personuppgiftsansvarig eller utlämnade i ett allmänt använd maskinläsbart format (s.k. dataportabilitet).
I vissa fall kan Hotel Solutions i Stockholm AB ha rätt att neka din begäran om det finns legala skyldigheter eller förpliktelse enligt avtal eller rättsligt anspråk som hindrar oss från att radera vissa personuppgifter. Skulle Hotel Solutions i Stockholm AB vara förhindrade att tillmötesgå en begäran om radering kommer Hotel Solutions i Stockholm AB istället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det krävs enligt ovan.
12. ÄNDRINGAR I INTEGRITETSPOLICYN OCH ANDRA VILLKOR
Hotel Solutions i Stockholm AB kan komma att göra ändringar i integritetspolicyn. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid på Hotel Solutions i Stockholm ABs webbplats. Vid uppdateringar av betydelse för Hotel Solutions i Stockholm ABs behandling av dina personuppgifter, kommer du att få information innan sådana ändringar börjar gälla. När Hotel Solutions i Stockholm AB tillgängliggör information om uppdateringar kommer Hotel Solutions i Stockholm AB även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.
13. KONTAKT OCH KLAGOMÅL
Om du har frågor rörande Hotel Solutions i Stockholm ABs behandling av personuppgifter, vänligen kontakta info@dialoghotels.se
Om du vill klaga: Den som anser att ett företag bryter integritetslagstiftningen kan vända sig till Datainspektionen (tillsynsmyndighet). Läs mer på www.datainspektionen.se/om-oss/kontakta-oss/. Telefon: 08-657 61 00.